YOGA maar dan op de fiets..

Eens in het jaar gaan mijn man en ik een weekend weg. Met 3 kinderen en allebei een baan, kun je elkaar wel eens uit het oog verliezen.

We gaan dan graag samen fietsen. Niet zo maar eventjes fietsen, maar een aantal uur flink doorfietsen. Samen in beweging.

Yoga is mijn lust en daar heb ik mijn vak van gemaakt. Met name van Critical Alignment Yoga (CAY). Wat er met CAY allemaal gebeurt is nogal wat. De manier waarop het lichaam reageert op de houdingen en oefeningen is soms heftig en kan voor weerstand zorgen. Niet alleen lichamelijk, ook geestelijk kan er van alles gebeuren.

Ik wil in dit verhaaltje de vergelijking maken tussen fietsen en yoga. Eigenlijk kan dit met iedere (duur) sport. Of zelfs met veel dagelijkse bezigheden. Maar deze recente ervaring was voor mij zo duidelijk dat ik die wilde delen.

Mijn man kiest zo’n weekend vaak een mooie fietsroute uit. Hij heeft een gave racefiets waar hij zo’n 30, 40 km per uur mee rijdt. Ik mag dan ook op een fiets, ik mag, en u komt het: op zijn elektrische fiets! En dat is maar goed ook, want die snelheden zou ik nooit halen als ik geen trapondersteuning had. Zo kunnen we samen heel wat uurtjes op de fiets spenderen.

Maar dan nu even over mijn reactie tijdens zo’n fietstocht.

De eerste 15 minuten zijn het ergst. mijn hele lichaam komt in opstand. Ik ben compleet uit mijn comfortzone gehaald. Het is alsof het me vraagt: ‘Wat ben je in vredesnaam aan te doen?’

Na een tijdje begin ik te hijgen, kan geen lekkere houding vinden. mijn handen rusten niet lekker op t stuur en mijn nek protesteert tegen t omhoog kijken. Dan begin ik tot overmaat van ramp ook nog te zweten! Niet mijn favoriete bezigheid kan ik je vertellen. Zodra het zweet de oppervlakte, mijn huid dus, heeft bereikt, begint het te jeuken onder mijn helm. Uiteindelijke valt t zweet in straaltjes langs mijn rug. Ik voel t overal kriebelen!

Dat is zo’n beetje het moment dat ik naar mezelf begin te kijken. En gelukkig kan lachen, want ik weet het inmiddels.

Ik weet dat ik mijn lijf de kans moet geven te wennen aan deze nieuwe situatie. Ik weet ook dat er een moment komt dat ik hier heel blij van wordt.

Maar nu nog niet, we zijn nog niet toe aan de Sawasana zeg maar. Dus ga ik me concentreren op mijn ademhaling. Daar had ik hiervoor nog geen kans voor of geen zin in. Het willen concentreren op mijn ademhaling is weer een stukje verzet loslaten en toegeven aan de situatie waarin ik me bevind. Dan ineens komt er een rust over me. Die is er niet ineens, maar die valt me wel ineens op. Ik voel even geen pijn meer, merk dat ik zelfs geluk ervaar. We rijden langs prachtige velden en door bossen heen. De verschillende geuren zijn zo lekker! Een veld met gele bloemen trekt mijn aandacht. de kleur is zo prachtig en de zoete geur is overweldigend. Dankbaar kijk ik naar mijn man, die ervoor gezorgd heeft dat we hier nu zijn.

Dan komen mijn hersenen in opstand. Met een paar heerlijk ondermijnende gedachten als: ‘kijk hem nou lekker fietsen, jij kunt hem niet eens bijhouden zonder trapondersteuning. Of gedachten over dingen die ik de afgelopen tijd heb gedaan en eigenlijk heel anders had willen doen. EnĀ irriteer ik me rot aan de lucht van koeienstront, of de hobbels in weg. Ook naar dat laatste stukje afleiding kan ik kijken en glimlachen. Herpak mijn ademhaling weer en geniet van de laatste kilometers. Ik voel me trots en goed. De doorbloeding doet zijn werk. Even door de zadelpijn heen en hup weer terug in te ritme. Mijn lichaam kent inmiddels de weg.

Zo gaat het ook vaak met CAY. Als we gaan liggen op een dubbel gevouwen stripje dan wordt je rug in een positie geduwd die je uit je comfortzone haalt. Dat kan allerlei sensaties oproepen, waaronder weerstand. Door deze weerstand op te merken, kun je deze accepteren. Via je ademhaling kun je beetje bij beetje de weerstand loslaten en je spieren meer ontspannen. Ook je gedachten kun je met je ademhaling rustig maken. Als de eerste weerstand weg is, zal je lichaam zich gaan aanpassen aan de nieuwe situatie. Hoe vaker je de beweging herhaalt, hoe makkelijker je lichaam zich zal herkennen in de nieuwe situatie en steeds vrijer kunnen bewegen.

stripje

You may also like...